Standardy Ochrony Małoletnich ZSB







STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w

Zawodowej Szkole Branżowej I stopnia

Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu












Spis treści


Informacje ogólne 4

Rozdział I 4

Definicje i podstawy prawne 4

Rozdział II 10

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem oraz zachowania niedozwolone wobec małoletnich ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb małoletnich niepełnosprawnych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 10

Rozdział III 12

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego 12

Rozdział IV 20

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadomienie sądu rodzinnego i nieletnich 20

Rozdział V 21

Procedury i osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury "Niebieskie Karty" oraz obowiązki Szkoły i Centrum w tym obszarze 21

Rozdział VI 22

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania podejmowanych czynności 22

Rozdział VII 23

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania 23

Rozdział VIII 23

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielaniu mu wsparcia 23

Rozdział IX 24

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego 24

Rozdział X 24

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone 24

Rozdział XI 25

Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania małoletniego 25

Rozdział XII 26

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet 26

Rozdział XIII 27

Procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie 27

Rozdział XIV 28

Ochrona danych osobowych i wizerunku małoletniego 28

Rozdział XV 30

Procedura weryfikacji przyszłego personelu 30

Rozdział XVI 34

Monitoring stosowania procedur – standardy ochrony małoletnich oraz zasady ich przeglądu i aktualizacji 33

Rozdział XVII 34

Przepisy końcowe 34





















Informacje ogólne


Podstawową normą obowiązującą w Zawodowej Szkole Branżowej I stopnia Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu oraz w Centrum Kształcenia Zawodowego Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu jest zasada równego traktowania, która opiera się na zapewnieniu wszystkim małoletnim dostępu do edukacji w poszanowaniu ich praw, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb małoletnich niepełnosprawnych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W trosce o dobro małoletnich oraz realizując obowiązek prawny wynikający z ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) Dyrektor Zawodowej Szkoły Branżowej I stopnia Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu oraz Centrum Kształcenia Zawodowego Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu, zwanych w dalszej części dokumentu jako „Szkoła” oraz „Centrum”, w dniu 15 kwietnia 2024 roku wprowadza standardy ochrony małoletnich mające na celu szeroko pojętą ochronę małoletnich oraz wypełnienie obowiązków prawnych.

Standardy ochrony małoletnich to zbiór zasad, które stawiają ochronę małoletniego w centrum działań i wartości Szkoły oraz Centrum i tym samym pomagają tworzyć bezpieczne, wolne od przemocy i przyjazne środowisko dla małoletnich. Małoletni może zostać pokrzywdzony każdym rodzajem przestępstwa, jednak najczęściej w kontekście przestępczości na szkodę małoletnich wskazuje się na przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, wolności seksualnej i obyczajności, przeciwko rodzinie i opiece, czci i nietykalności cielesnej oraz przestępstwa przeciwko wolności.


Rozdział I

Definicje i podstawy prawne

§ 1

  1. Małoletni – osoba, która nie ukończyła 18 roku życia lub uzyskała pełnoletność (wyjątek stanowi kobieta, która za zezwoleniem sądu wstąpi w związek małżeński po ukończeniu 16 lat) – art.10 § 1 i 2 Kodeksu Cywilnego.

  2. Personel – ogół osób zatrudnionych w Zawodowej Szkole Branżowej I stopnia Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu oraz w Centrum Kształcenia Zawodowego Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu, bez względu na formę zatrudnienia (umowa o pracę, umowy cywilnoprawne, wolontariat, stażyści i praktykanci).

  3. Pracownik – osoba zatrudniona w Zawodowej Szkole Branżowej I stopnia Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu oraz w Centrum Kształcenia Zawodowego Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia lub innej.

  4. Dyrektor – należy przez to rozumieć Dyrektora Zawodowej Szkoły Branżowej I stopnia Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu oraz Centrum Kształcenia Zawodowego Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu.

  5. Osoba zastępująca Dyrektora – należy przez to rozumieć osobę wyznaczoną na zastępstwo przez Dyrektora Zawodowej Szkoły Branżowej I stopnia Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu oraz Centrum Kształcenia Zawodowego Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu.

  6. Kierownik – należy przez to rozumieć Kierownika Biura Cechu Rzemiosł w Nowym Targu.

  7. Szkoła – należy przez to rozumieć Zawodową Szkołę Branżową I stopnia Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu.

  8. Centrum – należy przez to rozumieć Centrum Kształcenia Zawodowego Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu.

  9. Opiekun prawny – to osoba, która ma za zadanie zastąpić małoletniemu rodziców,
    a także wypełnić wszystkie ciążące na nich obowiązki. Jest przedstawicielem ustawowym małoletniego, dlatego może dokonywać czynności prawnych w imieniu małoletniego i ma obowiązek
    chronić jego interesy prawne, osobiste oraz finansowe.

  10. Przemoc wobec małoletnich – to stosowanie kar cielesnych, zadawanie cierpień psychicznych i inne formy poniżania małoletniego. To także niewywiązywanie się
    z opieki, które ma konsekwencje dla zdrowia fizycznego lub psychicznego małoletniego. Przemocą jest także celowe zaniechanie działań, które mogłyby zapobiec krzywdzie małoletniego.

  11. Przemoc domowa jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:

  1. narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,


  1. naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,

  2. powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,

  3. ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,

  4. istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

  1. Wykorzystywanie seksualne małoletniego – to włączenie małoletniego w aktywność seksualną, której nie jest w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub do której z pewnością nie dojrzał rozwojowo i nie może się na nią zgodzić w ważny prawnie sposób. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia w sytuacji, gdy taka aktywność wystąpi między dorosłym a małoletnim lub małoletnim a innym małoletnim, zwłaszcza jeżeli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Celem takiej aktywności jest zaspokojenie potrzeb innej osoby. Aktywność taka może dotyczyć:

  1. namawiania lub zmuszania małoletniego do angażowania się w czynności seksualne;

  2. wykorzystywania małoletniego do prostytucji lub innych prawnie zakazanych praktyk o charakterze seksualnym;

  3. wykorzystywania małoletniego do produkcji materiałów lub przedstawień
    o charakterze pornograficznym.

  1. Cyberprzemoc – nie została zdefiniowana w prawie polskim ani
    międzynarodowym. Nazywamy nią różne akty przemocy popełnione, nasilone lub wspomagane za pomocą systemów teleinformatycznych i telekomunikacyjnych, takich jak telefony komórkowe, Internet, media społecznościowe, gry komputerowe online
    i inne komunikatory.

  2. Dane osobowe – informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować,
    w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

  3. Dyskryminacja – (łac. discrimino – rozróżniam) oznacza traktowanie osób, które ze względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną znajdują się
    w położeniu mniej korzystnym niż inne osoby w porównywalnej sytuacji.


§ 2

  1. Standardy ochrony małoletnich są dokumentem Zawodowej Szkoły Branżowej I stopnia Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu oraz Centrum Kształcenia Zawodowego Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu opisującym procedury ochrony małoletnich stosowane przez Szkołę oraz Centrum w celu spełnienia wymagań wynikających z:

  1. Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
    i ochronie małoletnich” – art. 7 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606).

  2. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1249);

  3. Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);

  4. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).

§ 3

  1. W Szkole/Centrum w pełni przestrzegane są prawa małoletnich obejmujące w szczególności:

  1. prawną i faktyczną ochronę życia;

  2. zaspokojenie niezbędnych potrzeb koniecznych do właściwej egzystencji fizycznej
    z uwzględnieniem potrzeb małoletnich niepełnosprawnych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

  3. wolność sumienia;

  4. wolność myśli;

  5. wolność wyznania;

  6. umożliwienie rozwoju osobistego;

  7. utrzymywanie relacji społecznych;

  8. szacunek i uznanie ze strony innych.

  1. Prawa wymienione w punkcie 1 są prawami niezbywalnymi, natomiast ich ograniczenie może wynikać wyłącznie z norm prawnych oraz orzeczeń sądów powszechnych.


§ 4

  1. Personel posiada wystarczającą wiedzę pozwalającą na prawidłowe wykrywanie, rozpoznawanie oraz reagowanie na podejrzenie lub fakt krzywdzenia małoletnich lub czynników ryzyka występujących w tym obszarze.

  2. Personel posiada obowiązek reagowania na przypadki, w których istnieje uzasadnione podejrzenie faktu krzywdzenia małoletniego.

  1. Role personelu:

  1. personel – podczas wykonywanej pracy może zaobserwować fizyczne ślady krzywdzenia na ciele małoletniego. Szczególną uwagę należy zwrócić na sytuację,
    w których małoletni nosi na ciele ślady pobicia czy wykazuje oznaki bólu podczas zajęć;

  2. pedagog szkolny oraz pedagog specjalny posiadają szerokie możliwości w zakresie pomocy skrzywdzonym małoletnim. Mogą zbierać informacje na temat małoletniego oraz prowadzić działania zmierzające do pomocy małoletniemu wewnątrz Szkoły/Centrum. Także za wiedzą Dyrektora mogą współpracować z pracownikiem socjalnym, kuratorem sądowym oraz dzielnicowym. Ponadto w celu właściwego zdiagnozowania małoletniego ww. specjaliści mogą zbierać o nim informacje, poddają starannej analizie czynniki ryzyka świadczące o stosowaniu przemocy wobec małoletniego lub całkowicie ją wykluczające na podstawie zebranych danych od:

– personelu;

– małoletniego;

– rodziców/opiekunów prawnych małoletniego;

  1. wychowawcy oraz opiekunowie grup – obserwują małoletnich także pod kątem skutków ich krzywdzenia oraz zwracają szczególną uwagę na relacje rodzic – małoletni, która ma miejsce na terenie Szkoły/Centrum. Kontaktują się z pedagogiem przekazując mu informacje o swoich wnioskach i obserwacjach małoletniego i jego rodziców/opiekunów prawnych. Wychowawca/opiekun grupy udziela małoletniemu wsparcia na każdym etapie;

  2. obszar dokumentacyjny – dokumentacja wraz z zawartymi w niej informacjami dotyczącymi absencji małoletniego, zachowania oraz postępów w nauce;

  3. na wypadek zdarzenia, w którym osobą krzywdzącą jest osoba wchodząca
    w skład personelu należy sporządzić notatkę służbową dokumentującą okoliczności zdarzenia oraz przekazać ją niezwłocznie Dyrektorowi.

  1. Dyrektor reprezentuje Szkołę/Centrum na zewnątrz w sprawach związanych z ochroną małoletnich. Zatwierdza i podpisuje dokumentację służbową w tym obszarze oraz
    w sposób oficjalny występuje do ośrodka pomocy społecznej, sądu rodzinnego oraz prokuratury w związku z zagrożeniem krzywdzenia małoletniego. Jest uprawniony do złożenia zażalenia na postanowienia prokuratury o odmowie wszczęcia śledztwa w zakresie podejrzenia stosowania przemocy wobec małoletniego. Podpisuje porozumienia z innymi instytucjami w kwestii współpracy interdyscyplinarnej.
    W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa Dyrektor zobowiązany jest do udzielenia skrzywdzonemu małoletniemu pomocy psychologicznej
    i prawnej, która ma służyć poprawie jego sytuacji oraz osób mu najbliższych, polegającej w szczególności na następujących działaniach:

  1. poinformowaniu o zaistniałej sytuacji wychowawcy/opiekuna grupy, do której uczęszcza pokrzywdzony uczeń, pedagoga oraz rodziców/opiekunów prawnych małoletniego;

  2. Dyrektor może każdorazowo powołać zespół interwencyjny;

  3. równocześnie zapewnione jest pozostałym małoletnim oraz personelowi bezpieczeństwo w obszarze psychicznym i fizycznym.

  1. W momencie zdiagnozowania czynników ryzyka personel podejmuje
    z rodzicami/opiekunami czynności zgodne z przyjętymi procedurami, przekazując niezbędną wiedzę na temat bieżącej oferty wsparcia.

  2. Personel podejmuje działania mające na celu zmotywowanie rodziców/opiekunów prawnych do szukania dla siebie pomocy oraz wsparcia.

  3. Personel w sposób bieżący monitoruje sytuację i stan małoletniego.

  4. Personel posiada wystarczającą wiedzę, stosuje oraz egzekwuje zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, personel – małoletni, które zostały ustalone w Szkole/Centrum.


Rozdział II

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem
oraz zachowania niedozwolone wobec małoletnich ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb małoletnich niepełnosprawnych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi


§ 5

  1. W ramach przyjętych standardów ochrony małoletnich określone zostają bezpieczne relacje między małoletnim a personelem, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań niedozwolonych wobec małoletnich.

  2. Pełna ochrona prawna przed każdą formą przemocy i wykorzystania przysługuje wszystkim osobom, które są związane ze Szkołą/z Centrum, ze szczególnym uwzględnieniem małoletnich.

  3. W związku z przyjętą procedurą personel zobowiązany jest zgłaszać wszelkie zachowania zagrażające małoletnim do Dyrektora lub podczas jego nieobecności do osoby zastępującej Dyrektora.

  4. W Szkole/Centrum zabronione jest:

  1. stosowanie kar cielesnych w stosunku do małoletnich,

  2. stosowanie kar, które wyczerpywałyby znamiona przemocy psychicznej,
    tj.: upokarzanie małoletniego, poniżanie, ośmieszanie, brak właściwego wsparcia, stawianie oczekiwań i wymagań wobec małoletniego, którym nie jest on w stanie sprostać – ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb małoletnich niepełnosprawnych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

  3. szykanowanie małoletnich

  4. znęcanie się w obszarze psychicznym i fizycznym niezależnie od identyfikacji źródła tych zdarzeń.

  1. Małoletnim przysługuje prawo do prywatności. Zachowania naruszające to prawo są zabronione.

  2. Dopuszczalną formą kontaktu elektronicznego jest korespondencja mailowa z małoletnimi w zakresie realizacji zadań statutowych Szkoły/Centrum.

  3. Małoletni podlegają pełnej ochronie w toaletach, szatniach oraz przebieralniach. Zabronione jest nagrywanie oraz fotografowanie małoletnich we wskazanych miejscach.

  4. Respektowanie zasad dotyczących zakazów musi być w pełni przestrzegane
    i nadzorowane przez wszystkie osoby, które podlegają tym zasadom.

  5. W celu powstrzymania i wyeliminowania agresywnego zachowania, które zagraża życiu, zdrowiu lub bezpieczeństwu małoletnich i innych osób, personel może podjąć działania w obronie koniecznej w zakresie niezbędnym do opanowania sytuacji. Reakcja personelu powinna być adekwatna do stopnia agresywnego zachowania.

  6. Dyrektor ma obowiązek stanowczo reagować na różnego rodzaju przejawy dyskryminacji oraz agresję słowną i fizyczną.

  7. Personel przestrzega zasad równego traktowania małoletnich, także wobec tych którzy sprawiają trudności wychowawcze.

  8. W obszarach zadaniowych prowadzący zajęcia rozwija aktywność małoletniego i nie hamuje jego aktywności poprzez: poniżanie, obojętność, krytykowanie itp.

  9. W przypadku bezpośredniego kontaktu personelu z małoletnim należy przestrzegać poszanowania jego intymności.

§ 6

Personel, a w szczególności wychowawcy/opiekunowie grup zobowiązani są do bezwzględnego zgłaszania Dyrektorowi celem podjęcia odpowiednich działań, zaobserwowanych i często powtarzających się zachowań u małoletnich takich jak między innymi:

  1. małoletni nie nawiązuje kontaktu z rówieśnikami, izoluje się od innych uczniów, sprawia wrażenie smutnego, przestraszonego, płacze lub jest nadpobudliwy, wykazuje zachowania agresywne,

  2. małoletni jest zaniedbany tj. np., nie zmienia ubrań lub jego ubrania są nieodpowiednie do warunków pogodowych, zauważalny jest brak higieny osobistej,

  3. na ciele małoletniego widoczne są obrażenia tj. zadrapania, siniaki, otwarte rany itp.,

  4. małoletni bardzo często jest nieprzygotowany do zajęć,

  5. małoletni czuje strach przed powrotem do domu, unika rozmów na temat rodziny,

  6. małoletni jest nadmiernie zainteresowany treściami pornograficznymi.



Rozdział III

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

§7

  1. Procedura podejmowanej interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez personel Placówki

  1. W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia, osoba z personelu, która powzięła informację o krzywdzeniu małoletniego sporządza notatkę służbową opisującą okoliczności zdarzenia i przekazuje ją Dyrektorowi a w przypadku jego nieobecności do osoby zastępującej Dyrektora;

  2. Dyrektor weryfikuje otrzymane informacje i podejmuje odpowiednie działania zgodne z poniższymi wariantami:

  1. gdy małoletni doświadcza przemocy psychicznej w formie m.in. krzyku, ośmieszających lub nieodpowiednich komentarzy, upokarzania, dyskryminacji, poniżania itp. przejawów przemocy należy:

  1. odseparować osobę podejrzaną o krzywdzenie od małoletniego i zadbać
    o jego bezpieczeństwo,

  2. przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z osobą podejrzaną o krzywdzenie małoletniego mającą na celu ustalenie przyczyn zaistniałej sytuacji i zobowiązać do zaprzestania tego działania,

  3. sporządzić – na zaistniałą okoliczność – notatkę służbową w pełni opisującą zdarzenie,

  4. w przypadku braku poprawy – podjąć czynności o charakterze dyscyplinarnym i zakończyć współpracę z osobą krzywdzącą małoletniego.

  1. gdy małoletni doświadcza przemocy fizycznej, w tym np. ciągnięcia za uszy, ciągnięcia za włosy, popychania, szturchania itp. przejawów przemocy należy:

  1. niezwłocznie odseparować osobę podejrzaną o krzywdzenie małoletniego od małoletniego i zadbać o jego bezpieczeństwo,

  2. sporządzić – na zaistniałą okoliczność – notatkę służbową w pełni opisującą zdarzenie,

  3. podjąć czynności o charakterze dyscyplinarnym i zakończyć współpracę
    z osobą krzywdzącą małoletniego.

  1. gdy małoletni doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu i/lub zagrożeniem jego życia należy:

  1. niezwłocznie odseparować osobę podejrzewaną od małoletniego i zadbać
    o jego bezpieczeństwo,

  2. zorganizować udzielenie pokrzywdzonemu małoletniemu pomocy medycznej, lub/oraz udzielić mu pomocy psychologicznej,

  3. sporządzić – na zaistniałą okoliczność – notatkę służbową w pełni opisującą zdarzenie,

  4. niezwłocznie powiadomić organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,

  5. podjąć czynności o charakterze dyscyplinarnym i zakończyć współpracę
    z osobą krzywdzącą małoletniego.

  1. gdy małoletni zostanie wykorzystany seksualnie należy:

  1. niezwłocznie odseparować osobę podejrzewaną od małoletniego i zadbać
    o jego bezpieczeństwo,

  2. udzielić pokrzywdzonemu małoletniemu pomocy psychologicznej lub/oraz zorganizować udzielenie mu pomocy medycznej,

  3. sporządzić – na zaistniałą okoliczność – notatkę służbową w pełni opisującą zdarzenie,

  4. niezwłocznie powiadomić organy ściągania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,

  5. podjąć czynności o charakterze dyscyplinarnym i zakończyć współpracę
    z osobą krzywdzącą małoletniego.

  1. Procedura podejmowanej interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez osobę nieletnią (nie ukończyła 17 roku życia):

  1. W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub uzasadnionego podejrzenia, należy sporządzić notatkę służbową opisującą okoliczności zdarzenia i przekazać ją Dyrektorowi a w przypadku jego nieobecności do osoby zastępującej Dyrektora;

  2. Dyrektor weryfikuje uzyskane informacje i podejmuje stosowne działania zgodne z poniższymi wariantami:

  1. gdy małoletni doznaje przemocy psychicznej od osoby nieletniej w formie m.in. krzyku, ośmieszających lub nieodpowiednich komentarzy, upokarzania, dyskryminacji, poniżania i innych przejawów tej przemocy należy:

  1. niezwłocznie odseparować osobę nieletnią od małoletniego i zadbać
    o bezpieczeństwo pokrzywdzonego małoletniego,

  2. przeprowadzić rozmowę z małoletnimi biorącymi udział w zdarzeniu oraz jego świadkami w celu wyjaśnienia przyczyn powstania konfliktu,

  3. po wyjaśnieniu przyczyn konfliktu – ustalić sposób jego rozwiązania, a następnie monitorować wzajemne relacje pomiędzy małoletnimi będącymi stronami konfliktu;

  4. przeprowadzić rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi osoby nieletniej – sprawcy krzywdzenia,

  5. przeprowadzić rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi krzywdzonego małoletniego,

  6. sporządzić – na zaistniałą okoliczność – notatkę służbową w pełni opisującą zdarzenie,

  7. w razie potrzeby – Dyrektor może powołać zespół interwencyjny,

  8. opracować zindywidualizowane plany naprawcze dla pokrzywdzonego małoletniego oraz nieletniego sprawcy,

  9. w przypadku powtarzającej się i nasilającej przemocy – Dyrektor może powiadomić właściwy miejscowo sąd rodzinny.

  1. gdy małoletni doznaje przemocy fizycznej od osoby nieletniej w formie m.in. popychania, szturchania i innych przejawów tej przemocy należy:

  1. niezwłocznie odseparować osobę nieletnią od małoletniego i zadbać o bezpieczeństwo pokrzywdzonego małoletniego,

  2. przeprowadzić rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi nieletniego sprawcy krzywdzenia,

  3. sporządzić – na zaistniałą okoliczność – notatkę służbową w pełni opisującą zdarzenie,

  4. w razie potrzeby – Dyrektor może powołać zespół interwencyjny,

  5. opracować zindywidualizowane plany naprawcze dla pokrzywdzonego małoletniego oraz nieletniego sprawcy,

  6. w przypadku powtarzającej się i nasilającej przemocy – Dyrektor może powiadomić właściwy miejscowo sąd rodzinny.

  1. gdy małoletni doznaje ze strony osoby nieletniej przemocy, która skutkuje uszczerbkiem na zdrowiu i/lub zagrożeniem jego życia należy:

  1. niezwłocznie odseparować osobę nieletnią od małoletniego i zadbać bezpieczeństwo pokrzywdzonego małoletniego,

  2. zorganizować udzielenie pokrzywdzonemu małoletniemu pomocy medycznej lub/oraz udzielić mu pomocy psychologicznej,

  3. przeprowadzić rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi osoby nieletniej – sprawcy krzywdzenia,

  4. przeprowadzić rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi krzywdzonego małoletniego;

  5. koniecznym jest sporządzenie – na zaistniałą okoliczność – notatki służbowej w pełni opisującej zdarzenie,

  6. w razie potrzeby – Dyrektor może powołać zespół interwencyjny,

  7. jednocześnie Dyrektor powiadamia właściwy miejscowo sąd rodzinny i organy ścigania.

  1. gdy małoletni zostaje wykorzystany seksualnie należy:

  1. niezwłocznie odseparować osobę nieletnią od małoletniego i zadbać o bezpieczeństwo pokrzywdzonego małoletniego,

  2. udzielić pokrzywdzonemu małoletniemu pomocy psychologicznej lub/oraz zorganizować udzielenie mu pomocy medycznej,

  3. przeprowadzić rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi osoby nieletniej – sprawcy krzywdzenia,

  4. przeprowadzić rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi krzywdzonego małoletniego,

  5. koniecznym jest sporządzenie – na zaistniałą okoliczność – notatki służbowej w pełni opisującej zdarzenie,

  6. w razie potrzeby – Dyrektor może powołać zespół interwencyjny;

  7. jednocześnie Dyrektor Szkoły powiadamia właściwy miejscowo sąd rodzinny i organy ścigania.

  1. Procedura podejmowanej interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego:

  1. gdy małoletni jest zaniedbany i istnieje ryzyko dysfunkcji rodziców/opiekunów prawnych należy:

  1. zadbać o bezpieczeństwo małoletniego,

  2. przeprowadzić rozmowę z rodzicem/opiekunem prawnym lub rodzicami/opiekunami prawnymi wskazując możliwość uzyskania pomocy psychologicznej oraz materialnej,

  3. udokumentować przeprowadzoną rozmowę w formie notatki służbowej.

  1. gdy małoletni doświadcza przemocy psychicznej lub przemocy fizycznej należy:

  1. zadbać o bezpieczeństwo małoletniego, zainicjować działania zmierzające do odseparowania rodzica/opiekuna prawnego stosującego przemoc od małoletniego,

  2. udzielić pokrzywdzonemu małoletniemu pomocy psychologicznej,

  3. przeprowadzić rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi i przekazać im informacje dotyczące konsekwencji prawnych stosowania przemocy wobec małoletniego oraz roli i obowiązków Szkoły/Centrum w zakresie zawiadamiania o podejrzeniu stosowania przemocy sądu rodzinnego i nieletnich oraz organów ścigania (policji, prokuratury),

  4. sporządzić – na zaistniałą okoliczność – notatkę służbową w pełni opisującą zdarzenie,

  5. w razie potrzeby – Dyrektor może powołać zespół interwencyjny.

  1. gdy małoletni doświadcza przemocy, która skutkuje uszczerbkiem na zdrowiu, i/lub zagrożeniem życie należy:

  1. zadbać o bezpieczeństwo małoletniego, zainicjować działania zmierzające do odseparowania rodzica/opiekuna prawnego stosującego przemoc od małoletniego,

  2. zorganizować udzielenie pokrzywdzonemu małoletniemu pomocy medycznej lub/oraz udzielić mu pomocy psychologicznej,

  3. niezwłocznie powiadomić organy ściągania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,

  4. sporządzić – na zaistniałą okoliczność – notatkę służbową w pełni opisującą zdarzenie, które miało miejsce,

  5. w razie potrzeby – Dyrektor może powołać zespół interwencyjny;

  6. w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa wobec małoletniego – Dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rodzinnego i nieletnich,

  7. jednocześnie – wraz z wyżej wskazanymi czynnościami – Dyrektor wszczyna procedurę „Niebieskie Karty”.

  1. gdy małoletni doświadcza wykorzystywania seksualnego należy:

  1. zadbać o bezpieczeństwo pokrzywdzonego małoletniego, zainicjować działania zmierzające do odseparowania rodzica/opiekuna prawnego stosującego przemoc od małoletniego,

  2. udzielić pokrzywdzonemu małoletniemu pomocy psychologicznej lub/oraz zorganizować udzielenie mu pomocy medycznej,

  3. niezwłocznie powiadomić organy ściągania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,

  4. sporządzić – na zaistniałą okoliczność – notatkę służbową w pełni opisującą zdarzenie, które miało miejsce,

  5. w razie potrzeby – Dyrektor może powołać zespół interwencyjny;

  6. w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa wobec małoletniego – Dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rodzinnego i nieletnich,

  7. jednocześnie – wraz z wyżej wskazanymi czynnościami – Dyrektor wszczyna procedurę „Niebieskie Karty”.


§8

Zespół interwencyjny

  1. W szczególnych przypadkach Dyrektor może powołać zespół interwencyjny.

  2. Zespół interwencyjny i jego rola:

  1. Zebranie gruntownego wywiadu w obszarze sytuacji szkolnej i rodzinnej małoletniego na podstawie przeprowadzonych rozmów z małoletnim, gronem pedagogicznym oraz rodzicami/opiekunami prawnymi.

  2. Udokumentowanie zebranych informacji w postaci notatek służbowych
    i przedłożenie ich do zapoznania Dyrektorowi. W notatce służbowej powinna być dokładnie opisana rozmowa z małoletnim, która będzie uwzględniać najważniejsze informacje, zwłaszcza określenia używane przez małoletniego. Opisane powinny być też uczucia jakie towarzyszą małoletniemu. W sporządzaniu dokumentacji w tym obszarze obowiązuje zasada pełnej rzetelności, ponieważ notatki mogą być dowodem w sądzie rodzinnym i w sprawie karnej.

  3. Sporządzenie planu pomocy małoletniemu, który jest adekwatny do zebranych informacji podczas wywiadu.

  1. Zespół interwencyjny powołany w Szkole/Centrum przygotowuje plan pomocy małoletniemu, który obejmuje proces zapewnienia bezpieczeństwa małoletniego oraz opracowany projekt wsparcia uwzględniający specyfikę sytuacji.

  2. Skład zespołu interwencyjnego:

  1. pedagog szkolny,

  2. pedagog specjalny,

  3. wychowawca/opiekun grupy,

  4. inna osoba z personelu wskazana przez Dyrektora.

  1. Zespół interwencyjny ustala z rodzicami/opiekunami prawnymi plan pomocy małoletniemu, który określa sposoby powstrzymania przemocy wobec małoletniego, przeprowadzenie konsultacji z odpowiednimi specjalistami oraz ustala szczegółowy harmonogram korzystania ze wsparcia osób i instytucji wspierających rodzinę w obliczu stosowanej przemocy wobec małoletniego.


§9

  1. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia:

  1. Plan pomocy małoletniemu, który jest ofiarą przemocy ma charakter zindywidualizowany i jest przygotowywany w oparciu o konkretną sytuację. Realizowany jest przez powołany zespół interwencyjny lub przez wyznaczone osoby (np. wychowawca/opiekun grupy, pedagog).

  2. Przykładowe czynności jakie należy podjąć w tym obszarze to:

  1. podjęcie działań mających zapewnić bezpieczeństwo małoletniemu;

  2. w szczególnych przypadkach należy przeprowadzić rozmowę interwencyjną
    z rodzicem/opiekunem prawnym, która polega na bezpośredniej konfrontacji rodzica/opiekuna z dowodami jednoznacznie świadczącymi o krzywdzeniu małoletniego. Rozmowa ta przeprowadzona jest wówczas, gdy wcześniejsze próby współpracy z rodzicem/opiekunem prawnym okazały się nieskuteczne, a zebrane informacje wskazują na zagrożenie bezpieczeństwa małoletniego.

  3. rozmowę dzielimy na następujące etapy:

  1. przedstawienie faktów – informujemy rodzica/opiekuna lub sprawcę krzywdzenia małoletniego o zebranych informacjach w zakresie konkretnego zachowania rodzica/opiekuna i wskazujemy ich negatywny skutek dla małoletniego. Unikamy oskarżeń i obwiniania rodzica/opiekuna;

  2. przedstawienie rodzicowi/opiekunowi oceny sytuacji z punktu widzenia Szkoły/Centrum. Personel przeprowadzający rozmowę nie stawia diagnozy, a jedynie nazywa problemy i kieruje do właściwego miejsca w którym rodzic/opiekun otrzyma pomoc;

  3. w przypadku gdy krzywdzenie małoletniego przyjmuje poważne formy i Dyrektor zamierza powiadomić o tym fakcie inne instytucje (prokuraturę, sąd, policję, zespół interdyscyplinarny, ośrodek pomocy społecznej) należy poinformować o tym rodzica/opiekuna prawnego.

  1. objęcie małoletniego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w Szkole/Centrum w formie dostosowanej do jego potrzeb, w tym wskazanie rodzicom/opiekunom prawnym możliwości skorzystania ze wsparcia poradni specjalistycznej;

  2. poinformowanie rodzica/opiekuna prawnego o możliwości uzyskania pomocy oferowanej przez placówki opiekuńczo-wychowawcze wsparcia dziennego;

  3. powiadomienie sądu rodzinnego o sytuacji małoletniego;

  4. objęcie rodziców/opiekunów prawnych pomocą psychologiczno-pedagogiczną
    w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń;

  5. wnioskowanie o skierowanie małoletniego do specjalistycznej placówki pomocy małoletnim, jeżeli istnieje taka potrzeba;


Rozdział IV

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie
zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego
oraz zawiadomienie sądu rodzinnego i nieletnich


§10

  1. W przypadku powzięcia informacji o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego Dyrektor składa zawiadomienie do organów ścigania. Zawiadomienie składane jest na podstawie uzyskanych informacji oraz materiałów zebranych przez zespół interwencyjny (lub przez osoby wyznaczone do tego zadania, w przypadku niepowołania zespołu interwencyjnego).

  2. W sytuacji, gdy Dyrektor ma podejrzenie co do sposobu wykonywania przez rodziców władzy rodzicielskiej, która obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad małoletnim i majątkiem małoletniego oraz do wychowania małoletniego z poszanowaniem jego godności i praw oraz powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro małoletniego i interes społeczny, ma obowiązek zawiadomienia sądu o naruszeniu przez rodziców sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej.

  3. W przypadku gdy Szkoła/Centrum w związku z prowadzoną działalnością weszła w posiadanie informacji o popełnieniu przestępstwa w stosunku do małoletniego, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym prokuraturę lub policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.






Rozdział V

Procedury i osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury "Niebieskie Karty"
oraz obowiązki Szkoły w tym obszarze


§11

  1. Szkoła/Centrum ma obowiązek założenia „Niebieskiej Karty" wówczas, gdy poweźmie uzasadnione podejrzenia o stosowaniu wobec małoletniego przemocy domowej. Szkoła ma obowiązek zgłoszenia dostrzeżonego problemu stosowania przemocy domowej wobec małoletniego. Upoważniony przez Dyrektora wychowawca/opiekun grupy, nauczyciel znający sytuację domową małoletniego lub pedagog wypełnia „Niebieską Kartę – A” wszczynając tym samym procedurę „Niebieskie Karty”.

  2. Personel oddelegowany przez Dyrektora bierze czynny udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego, który stworzy zintegrowaną strategię pomocy oraz będzie monitorować sytuację małoletniego i rodziny.

  3. Przekazanie wypełnionego formularza "Niebieska Karta – A" do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia wszczęcia procedury.

  4. Kopia wypełnionego formularza pozostaje w Szkole/Centrum.

  5. Zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r.
    w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870) jeżeli osobą doznającą przemocy domowej jest małoletni, formularz "Niebieska Karta – B" przekazuje się rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu, a w przypadkach, o których mowa w § 5 ust. 3 tj. jeżeli istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni – osobie najbliższej lub pełnoletniej osobie wskazanej przez małoletniego.

  6. Obowiązki Szkoły/Centrum w ramach procedury „Niebieskie Karty”:

  1. Udziela kompleksowych informacji o:

  1. możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej oraz wsparcia, w tym o instytucjach
    i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą domową;

  2. możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą domową.

  1. Niezwłocznie organizuje dostęp do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą domową;

  2. Może prowadzić rozmowy z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc domową, na temat konsekwencji stosowania przemocy
    domowej oraz informuje te osoby o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii
    i udziale w programach oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową;

  3. Diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą domową, w tym w szczególności osoby małoletniej;

  4. Udziela kompleksowych informacji rodzicowi, opiekunowi prawnemu, faktycznemu lub osobie najbliższej o możliwościach pomocy psychologicznej, prawnej, socjalnej
    i pedagogicznej oraz wsparcia rodzinie, w tym o formach pomocy małoletnim świadczonych przez instytucje i podmioty w zakresie specjalistycznej pomocy na rzecz osób dotkniętych przemocą domową.


Rozdział VI

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania podejmowanych czynności


§ 12

  1. Od osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów nie jest wymagana wiedza specjalistyczna, jednakże wymaga się od niej pełnej znajomości przyjętych w Szkole/Centrum standardów ochrony małoletnich oraz stosowania ich w praktyce, jak również systematycznego pogłębiania wiedzy z zakresu szeroko pojętej problematyki ochrony małoletnich.

  2. W przypadku pedagoga szkolnego oraz pedagoga specjalnego wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu emocjonalnych symptomów krzywdzenia.

  3. Osoba wskazana w ust. 1 jest zobowiązana do zapoznania z przyjętymi standardami ochrony małoletnich personelu (w wersji pełnej) oraz nadzoru nad zapoznaniem z nimi (w wersji skróconej) małoletnich np. na przeznaczonych temu celowi zajęciach, a ponadto udostępnienia, w miejscach wskazanych w niniejszym dokumencie, treści standardów dla rodziców/opiekunów prawnych oraz małoletnich w celu umożliwienia zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.

  4. Personel jest zobowiązany zapoznać się ze standardami ochrony małoletnich i potwierdzić ten fakt własnoręcznym podpisem w Wykazie osób zapoznanych ze standardami ochrony małoletnich stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego dokumentu.


Rozdział VII

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania



§ 13

  1. Szkoła/Centrum udostępnia wdrożone standardy ochrony małoletnich na swojej stronie internetowej oraz wywiesza na tablicy informacyjnej na terenie Szkoły/Centrum, w wersji pełnej oraz skróconej przeznaczonej dla małoletnich.

  2. Pełna wersja Standardów Ochrony Małoletnich jest dostępna również w Sekretariacie.

  3. Wychowawcy/opiekunowie grup są zobowiązani do zapoznania uczniów z przyjętymi Standardami Ochrony Małoletnich w wersji uproszczonej stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszych Standardów podczas zajęć.


Rozdział VIII

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielaniu mu wsparcia


§ 14

  1. Wykaz osób odpowiedzialnych za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu:

  1. Dyrektor,

  2. pedagog,

  3. pedagog specjalny,

  4. wychowawca/opiekun grupy.

  1. Poza osobami wskazanymi w pkt 1 osobą przyjmującą zgłoszenie może być każda osoba z personelu do której małoletni zwróci się o pomoc.

  2. Osoba, o której mowa w ust. 1 i 2 wypełnia Kartę zgłoszenia zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu małoletnich stanowiącą załącznik nr 4 do niniejszego dokumentu oraz niezwłocznie przekazuje ją do Dyrektora.


Rozdział IX

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego


§ 15

  1. Zdarzenia dotyczące ujawnionych bądź zgłoszonych incydentów lub zdarzeń, które zagrażają dobru małoletniego dokumentowane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci papierowej autor opatruje podpisem własnoręcznym. W ramach prowadzonych czynności sporządza się:

  1. notatki służbowe,

  2. raporty,

  3. Kartę zgłoszenia zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu małoletnich.

  1. Dokumentacja z zakresu ujawnionych i zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego przechowywana jest przez Dyrektora w pomieszczeniu biurowym.


Rozdział X

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi,
a w szczególności zachowania niedozwolone


§ 16

  1. Zachowania niedozwolone w relacjach pomiędzy małoletnimi obejmują zjawiska, mające na celu spowodowanie bólu i cierpienia zarówno fizycznego, jak i psychicznego u drugiej osoby, m.in.:

  1. agresja fizyczna, która obejmuje:

  1. bójki pomiędzy małoletnimi,

  2. uderzanie,

  3. kopanie,

  4. policzkowanie,

  5. opluwanie,

  6. wszelkie inne działania powodujące fizyczny ból.

  1. agresja słowna, która obejmuje:

  1. używanie wulgarnych słów, gestów i żartów,

  2. czynienie obraźliwych uwag,

  3. nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej,

  4. wykorzystywanie wobec drugiego małoletniego przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

3) cyberprzemoc, która obejmuje:

a) publikowanie poniżających filmów lub zdjęć w sieci,

b) publikowanie ośmieszających, wulgarnych komentarzy i postów,

  1. podszywanie się pod inne osoby,

  2. włamanie na czyjeś konto społecznościowe,

  3. prześladowanie, zastraszanie, nękanie za pomocą sieci Internet, telefonu, wiadomości sms itp.

Rozdział XI

Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania małoletniego

§ 17

  1. Personel będący bezpośrednim świadkiem agresywnego zachowania małoletniego, jest zobowiązany do realizacji następujących czynności:

  1. Bezzwłocznie podejmuje reakcję słowną na zaistniałą sytuację.

  2. Izoluje od grupy małoletniego zachowującego się agresywnie z zachowaniem bezpieczeństwa własnej osoby.

  3. W uzasadnionych przypadkach wzywa pomoc (Dyrektora, pedagoga lub wychowawcę/opiekuna grupy).

  4. Udziela niezbędnej pomocy pokrzywdzonemu małoletniemu.

  5. Zapewnia bezpieczeństwo pozostałym małoletnim.

  6. W toku dalszych czynności ustala przyczyny agresji oraz przeprowadza rozmowę ze stronami konfliktu wskazując im niestosowne zachowanie.

  7. Informuje wychowawców/opiekunów grupy małoletnich o zdarzeniu.

  8. Wychowawca/opiekun grupy informuje rodziców/opiekunów prawnych agresywnego małoletniego o zdarzeniu, zaleca przeprowadzenie przez rodziców/opiekunów prawnych rozmowy z małoletnim obejmującej obszar agresywnego zachowania w Szkole/Centrum.

  9. Na wypadek zasadności zdyscyplinowania bardzo agresywnego małoletniego, lub przejawiającego często zachowania agresywne, Dyrektor podejmuje decyzję
    o wezwaniu policji w celu podjęcia interwencji, która zapewni bezpieczeństwo małoletnim i personelowi.

  10. W przypadku braku poprawy w zachowaniu małoletniego, wychowawca/opiekun grupy kieruje prośbę o zgłoszenie się rodzica/opiekuna prawnego do Szkoły/Centrum.
    W trakcie spotkania wychowawca/opiekun grupy wykonuje następujące czynności:

  1. przeprowadza rozmowę z rodzicem/opiekunem prawnym w celu otrzymania dodatkowych informacji na temat małoletniego. W szczególności poruszane są obszary dotyczące rozwoju emocjonalnego, społecznego, intelektualnego oraz kulturalnego małoletniego;

  2. na wniosek wychowawcy/opiekuna grupy rozmowę z rodzicem/opiekunem prawnym przeprowadza pedagog, który poddaje analizie stan psychofizyczny małoletniego, definiuje przyczyny występujących zaburzeń oraz zaleca wdrożenie przez rodziców/opiekunów prawnych stosownych metod wychowawczych;

  3. w przypadku braku zmiany zachowania małoletniego pedagog
    w obecności rodziców/opiekunów prawnych przeprowadzona z nim rozmowę.

  1. W przypadku, gdy małoletni w dalszym ciągu stanowi realne zagrożenie dla innych lub dla siebie powołany zespół interwencyjny może złożyć wniosek do Dyrektora
    o skierowanie wniosku do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich
    o zastosowanie środka wychowawczego zapobiegającego demoralizacji małoletniego.


Rozdział XII

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

§ 18

  1. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet powinny być obwarowane następującymi zasadami:

  1. Małoletni powinien być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje
    i algorytmy, ale także podejmowanych przez siebie działań w Internecie. Obszar ten obejmuje:

  1. lajkowanie określonych stron,

  2. korzystanie z aplikacji randkowych, na których może spotkać dorosłych oraz innych małoletnich,

  3. obserwowanie określonych stron lub osób w mediach społecznościowych,

  4. właściwe ustawienia prywatności posiadanych kont.

  1. Małoletni nie powinien ufać osobom poznanym za pośrednictwem Internetu.

  2. Małoletni nie powinien spotykać się z osobami poznanymi przez Internet.

  3. O każdej propozycji spotkania od nieznanych osób w Internecie małoletni powinien poinformować rodziców/opiekunów prawnych.

  4. Małoletni nie powinien przekazywać swoich danych osobowych nieznanym osobom w Internecie.

  5. Używane komunikatory internetowe powinny służyć małoletniemu jedynie do kontaktów ze znajomymi.

  6. Małoletni powinni być świadomi z jakimi skutkami wiąże się hejt w Internecie.



Rozdział XIII

Procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie


§ 19

  1. W Szkole/Centrum wdrożony został system OSE (Ogólnopolska Sieć Edukacyjna), który automatycznie monitoruje, wykrywa i blokuje zagrożenia, związane z potencjalnym dostępem do treści nielegalnych i szkodliwych dla użytkowników sieci OSE.

  2. W przypadku, gdy Szkoła/Centrum zapewnia małoletnim dostęp do Internetu jej obowiązkiem jest zapewnienie bezpiecznego dostępu do sieci, aby wyeliminować możliwość skrzywdzenia albo wykorzystania małoletniego.

  3. Strony internetowe z pornografią oraz hazardem powinny zostać zablokowane.

  4. Dostęp małoletnich do Internetu musi być również tak nadzorowany, aby oni sami nie dopuścili się czynu zabronionego za pośrednictwem sieci internetowej Szkoły/Centrum.

  5. Małoletni korzystający w Szkole/Centrum z Internetu powinni podlegać procesowi edukacji, który dotyczyłby bezpiecznego korzystania z sieci.

  6. Zasadnym jest aby sieć Internet udostępniona do użytkowania małoletnim posiadała zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie:

  1. filtrujące treści internetowe;

  2. monitorujące korzystanie ze stron www;

  3. antywirusowe;

  4. antyspamowe;

  5. firewall.

  1. Dyrektor za pośrednictwem informatyka przeprowadza czynności sprawdzające, które obejmują komputery z dostępem do Internetu pod kątem niebezpiecznych treści. W przypadku potwierdzenia informacji o naruszeniu prawa lub zasad społecznych należy ustalić źródło takich treści, a informację o tym fakcie bez zbędnej zwłoki przekazać na piśmie Dyrektorowi.

  2. W przypadkach opisanych w ustępie nr 7, pedagog lub inna osoba wskazana przez Dyrektora, przeprowadza rozmowę z małoletnim na temat bezpieczeństwa w Internecie. Niedopuszczalne jest ukrywanie zachowania małoletnich, które nosiłyby znamiona przestępstwa.

  3. W przypadku, gdy występuje zagrożenie dla bezpieczeństwa małoletniego
    w Internecie lub jest on wykorzystywany lub krzywdzony za pośrednictwem sieci należy podjąć bezzwłoczne działania mające na celu jego dobro.


Rozdział XIV

Ochrona danych osobowych i wizerunku małoletniego

§ 20

        1. W Zawodowej Szkole Branżowej I stopnia Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu oraz w Centrum Kształcenia Zawodowego Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu dane osobowe małoletnich są chronione na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, s. 1, sprost.: Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, s. 2), Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781 ze zm.) oraz innych przepisów szczególnych dotyczących przetwarzania danych osobowych.

        2. Dyrektor zgodnie z przyjęta Polityką ochrony danych osobowych:

  1. upoważnia personel do przetwarzania danych osobowych,

  2. odbiera od personelu oświadczenia o zachowaniu tajemnicy danych osobowych,

  3. zapewnia personelowi dostęp do szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych.

        1. Personel przetwarza dane osobowe małoletnich na podstawie ww. przepisów prawa oraz zgodnie z zasadami opisanymi w Polityce ochrony danych osobowych.



§ 21

  1. Dyrektor zapewnia ochronę wizerunku małoletniego.

  2. Wizerunek małoletniego podlega ochronie na podstawie:

  1. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s.1 ze zm.) zwanym dalej RODO, ponieważ w zgodnie z art. 4 pkt 1 stanowi dane osobowe,

  2. Kodeksu cywilnego (Dz.U.2023.1610),

  3. Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U.2022.2509).

  1. Szkoła/Centrum powinno dysponować zgodą rodziców lub opiekunów pranych na przetwarzanie danych małoletniego w zakresie wizerunku, o której mowa w art. 7 RODO.  

  2. Rozpowszechnianie wizerunku małoletniego wymaga zgody rodziców lub opiekunów prawnych – zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r.
    o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509).

  3. Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku małoletniego, o której mowa w ust. 4 nie jest wymagana w sytuacji, w której wystąpią okoliczności, o których mowa w art. 81 ust. 2 pkt 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tj. „Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza”. 

  4. Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku powinna określać gdzie wizerunek małoletniego będzie publikowany (np. na stronie internetowej, w mediach społecznościowych Szkoły/Centrum, w gablocie ściennej, w materiałach prasowych ).  

  5. Dyrektor przed każdą uroczystością z udziałem osób z zewnątrz, w tym rodziców/ opiekunów prawnych informuję, iż wykonane zdjęcia lub filmiki z udziałem innych małoletnich nie mogą być publikowane przez rodziców/opiekunów prawnych na prywatnych portalach społecznościowych, chyba że rodzice/opiekunowie prawni małoletnich wyrażą na to zgodę.


Rozdział XV

Procedura weryfikacji przyszłego personelu

§ 22

      1. Obowiązek przedłożenia informacji – zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego

  1. Kierownik, na podstawie art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochrony małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) – przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi – odbiera od ww. osoby informację – zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego; osoba mająca wykonywać ww. zadania jest zobowiązana do przedłożenia przyszłemu pracodawcy ww. informacji z Krajowego Rejestru Karnego;

  2. osoba, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do działalności, o której mowa w pkt. 1, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi;

  3. osoba, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do działalności, o której mowa w pkt. 1, składa pracodawcy oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów;

  4. w przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w pkt. 3 i 4, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do działalności, o której mowa w pkt. 1, składa pracodawcy oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;

  5. osoba składająca oświadczenie, o którym mowa w pkt. 3 i 4 jest obowiązana do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia;

  6. informacje oraz oświadczenia, o których mowa w pkt. 1-5, Kierownik załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;

  7. wykonanie obowiązków, o których mowa w pkt. 1–5, nie jest wymagane przed dopuszczeniem do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, członka rodziny małoletniego, lub osoby znanej osobiście rodzicowi małoletniego albo przedstawicielowi ustawowemu małoletniego, gdy jest ona wykonywana w stosunku do małoletniego dziecka, którego rodzic albo przedstawiciel ustawowy są dopuszczającymi do działalności, przez członka rodziny, o którym mowa powyżej, należy rozumieć osobę spokrewnioną albo osobę niespokrewnioną, pozostającą w faktycznym związku oraz wspólnie zamieszkującą i gospodarującą.

  8. Kierownik nie odbiera zaświadczeń od personelu administracyjnego
    i pracowników obsługi zatrudnianych w Szkole, z uwagi na to, że zakres ich obowiązków nie jest związany z celami, o którym mowa w pkt. 1 jak również nie wynika z nich konieczność wykonywania ww. czynności na rzecz małoletnich, tym samym nie podlegają one dyspozycji art. 21 u.p.z.p.s.

      1. Weryfikacja w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

  1. Kierownik, na podstawie art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochrony małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) – przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi – uzyskuje informacje, czy dane takiej osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze;

  2. informacje, o których mowa w pkt.1, Kierownik utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;

  3. wykonanie obowiązków, o których mowa w pkt. 1, nie jest wymagane przed dopuszczeniem do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, członka rodziny małoletniego, lub osoby znanej osobiście rodzicowi małoletniego albo przedstawicielowi ustawowemu małoletniego, gdy jest ona wykonywana w stosunku do małoletniego dziecka, którego rodzic albo przedstawiciel ustawowy są dopuszczającymi do działalności, przez członka rodziny, o którym mowa powyżej, należy rozumieć osobę spokrewnioną albo osobę niespokrewnioną, pozostającą w faktycznym związku oraz wspólnie zamieszkującą i gospodarującą.


Rozdział XVI

Monitoring stosowania procedur – standardy ochrony małoletnich

oraz zasady ich przeglądu i aktualizacji

§23

  1. Przeprowadzanie skutecznego monitoringu w zakresie realizacji procedur związanych ze standardami ochrony małoletnich, ich przeglądu i aktualizacji jest istotnym zadaniem Szkoły/Centrum.

  2. Osobą odpowiedzialną za realizację procedury określonej w standardach ochrony małoletnich jest Sekretarz Szkoły.

  3. Kierownik aktualizuje zakres obowiązków służbowych osoby, o której mowa w ust. 2 w obszarze odpowiedzialności za procedurę opisaną w dokumencie „Standardy Ochrony Małoletnich”.

  4. Osoba wskazana w ust. 2 monitoruje realizację przyjętych procedur standardów ochrony małoletnich, proponuje w nich zmiany oraz reaguje na sygnały o ich naruszeniu. Jest odpowiedzialna za prowadzenie Rejestru zgłoszeń zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu małoletnich stanowiącego załącznik nr 5 do niniejszego dokumentu.

  5. Osoba wskazana w ust. 2 przeprowadza wśród personelu, raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji standardów w szkole. Ankieta stanowi załącznik nr 2 do niniejszego dokumentu.

  6. Przeprowadzenie ankiety ma na celu zebranie od personelu informacji w zakresie niezbędnym do aktualizacji przyjętych procedur standardów ochrony małoletnich w oparciu o ich stosowanie w praktyce i pojawiające się w związku z tym potrzeby ich uzupełnienia, wprowadzenia zmian, a ponadto wskazanie ewentualnych naruszeń procedur.

  7. Osoba wskazana w ust. 2 opracowuje i poddaje szczegółowej analizie wypełnione ankiety. Przygotowuje pisemny raport z przeprowadzonych czynności, który wraz z wnioskami przekazuje Dyrektorowi w terminie 30 dni od dnia wykonania ankiety.

  8. Aktualizacja i ocena standardów ochrony małoletnich odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata i jest realizowana przez osobę wskazane w ust. 2 oraz dokumentowana za pomocą notatki.

Rozdział XVII

Przepisy końcowe

  1. Standardy ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

  2. Wykaz załączników:

Załącznik nr 1 – Standardy Ochrony Małoletnich wersja skrócona.

Załącznik nr 2 – Ankieta dotycząca ochrony małoletnich.

Załącznik nr 3 – Wykaz osób zapoznanych ze standardami ochrony małoletnich.

Załącznik nr 4 – Karta zgłoszenia zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu małoletnich.

Załącznik nr 5 – Rejestr zgłoszeń zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu małoletnich.



















Zał. nr 1






WERSJA SKRÓCONA

STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

w

Zawodowej Szkole Branżowej I stopnia

Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu












Spis treści


























Wstęp


Zawodowa Szkoła Branżowa I stopnia Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu oraz Centrum Kształcenia Zawodowego Cechu Rzemiosł Różnych w Nowym Targu wprowadziło procedury mające na celu ochronę dzieci i młodzieży przed krzywdzeniem. Chodzi tu przede wszystkim o przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, wolności seksualnej i obyczajności, przeciwko rodzinie i opiece, czci i nietykalności cielesnej oraz przestępstwa przeciwko wolności.

Procedury te noszą nazwę: Standardy ochrony małoletnich.

Wobec powyższego w naszej Szkole oraz w Centrum, 15 kwietnia 2024 r., wprowadza się standardy ochrony małoletnich.

W standardach znajdziecie zasady, które pomogą nam i Wam tworzyć środowisko przyjazne, bezpieczne i wolne od przemocy.




Zasady i zakazy zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem

§ 1

  1. W Szkole/w Centrum przestrzegane są prawa małoletnich określone w obowiązujących przepisach państwa polskiego. Obejmują one w szczególności:

  1. prawo ochrony Waszego życia i zdrowia,

  2. prawo do wolności sumienia, myśli oraz wyznania,

  3. prawo do rozwoju osobistego,

  4. prawo do utrzymywanie kontaktów społecznych zwłaszcza z rówieśnikami,

  5. prawo do szacunku i uznania ze strony innych.

  1. Nie można pozbawić Was tych praw. Zdarzają się natomiast wyjątkowe sytuacje, w których konieczne jest ich ograniczenie, jednak dzieje się tak tylko wtedy, gdy pozwalają na to przepisy prawa lub zagrożone jest czyjeś zdrowie, życie lub mienie. Na przykład w sytuacji, gdy to Wy popełniacie przestępstwo atakując swojego kolegę, wtedy wychowawca/opiekun grupy lub inny pracownik ma nie tylko prawo, ale obowiązek ograniczyć Waszą wolność, żeby powstrzymać Was przez zrobieniem krzywdy innej osobie.

  2. Ochrona prawna – przed każdą formą przemocy i wykorzystania – przysługuje wszystkim osobom, które są związane ze Szkołą/Centrum, ze szczególnym uwzględnieniem Was – małoletnich, jednakże musicie pamiętać, że ochrona ta dotyczy również wszystkich pracowników Szkoły/Centrum.

  3. Aby w naszej Szkole/w Centrum procedury odnosiły skutek, niezbędne jest zgłaszanie przez Was wszelkich zachowań zagrażających życiu, zdrowiu oraz godności, Waszemu wychowawcy/opiekunowi grupy, Dyrektorowi, pedagogowi lub innemu pracownikowi Szkoły/Centrum, do którego macie zaufanie – bez względu na to czy chodzi o innego małoletniego, czy o dorosłego – nawet jeżeli ten dorosły nie pracuje w naszej Szkole/Centrum tylko jest dla Was kimś bliskim, kimś z rodziny.

  4. Pamiętajcie, że istnieje całkowity zakaz stosowania kar cielesnych w stosunku do małoletnich.

  5. Zabronione jest również stosowanie kar, które są upokarzające, poniżające, ośmieszające – zakaz ten obowiązuje wszystkich dorosłych, ale też Was samych.

  6. Zabronione jest stawianie wobec Was wymagań, którym nie jesteście w stanie sprostać.

  7. Zarówno od wychowawców/opiekunów grup, jak i od rodziców macie prawo oczekiwać uwagi i właściwego wsparcia.

  8. Zabronione jest nękanie, prześladowanie, szantażowanie.

  9. Zakazane jest wkraczanie w Waszą osobistą sferę seksualną – nie wolno tego robić ani słownie, ani fizycznie.

  10. Każdemu przysługuje prawo do prywatności, a wszelkie zachowania naruszające Waszą prywatność, niezależnie od osoby, która naruszałyby to prawo, są zabronione.

  11. Pamiętajcie, że w przebieralniach, szatniach oraz toaletach zabronione jest fotografowanie lub nagrywanie.

  12. Musicie wiedzieć, że siłę fizyczną można stosować wobec Was wyłącznie w celu powstrzymania agresji, która zagraża życiu i zdrowiu oraz bezpieczeństwu Waszemu lub innych osób.

  13. Podstawową wartością obowiązującą w naszej Szkole/w Centrum jest zasada równego traktowania, która opiera się na zapewnieniu wszystkim małoletnim dostępu do edukacji.

  14. Dyrektor ma obowiązek stanowczo reagować na różnego rodzaju przejawy dyskryminacji oraz mowę nienawiści i zgłaszać takie zdarzenia policji lub prokuraturze.


Zachowania niedozwolone w Szkole/Centrum i poza nimi

§ 2

  1. Zachowania niedozwolone w relacjach pomiędzy małoletnimi to, m.in.:

  1. agresja fizyczna, która obejmuje:

  1. bójki pomiędzy małoletnimi,

  2. uderzanie,

  3. kopanie,

  4. policzkowanie,

  5. opluwanie,

  6. wszelkie działania powodujące fizyczny ból.

  1. agresja słowna, która obejmuje:

  1. używanie wulgarnych słów, gestów i żartów,

  2. czynienie obraźliwych uwag,

  3. nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej,

  4. wykorzystywanie wobec drugiego małoletniego przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).



3) cyberprzemoc, która obejmuje:

  1. publikowanie poniżających filmów lub zdjęć w sieci,

  2. publikowanie ośmieszających, wulgarnych komentarzy i postów,

  3. podszywanie się pod inne osoby,

  4. włamanie na czyjeś konto społecznościowe,

  5. prześladowanie, zastraszanie, nękanie za pomocą sieci Internet, telefonu, wiadomości sms itp.






Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania małoletniego


§ 3

  1. Pracownik Szkoły/Centrum będący bezpośrednim świadkiem agresywnego zachowania małoletniego, jest zobowiązany do zareagowania na zaistniałą sytuację.

  1. Jeżeli słowna reakcja nie pomaga, wychowawca/opiekun grupy lub inny pracownik powinien odizolować małoletniego zachowującego się agresywnie od grupy.

  2. W uzasadnionych przypadkach wzywa pomoc (Dyrektora, pedagoga lub innego pracownika).

  3. Udziela niezbędnej pomocy pokrzywdzonemu małoletniemu.

  4. Zapewnia bezpieczeństwo pozostałym małoletnim.

  5. W toku dalszych czynności ustala przyczyny agresji oraz przeprowadza rozmowę ze stronami konfliktu wskazując na niestosowne zachowanie.

  6. O zdarzeniu informowany jest wychowawca/opiekun grupy i Dyrektor, a w dalszej kolejności rodzice agresywnego małoletniego.

  7. Jeżeli wymaga tego sytuacja Dyrektor podejmuje decyzję o wezwaniu policji w celu podjęcia interwencji, która zapewni bezpieczeństwo małoletnim i pracownikom Szkoły/Centrum.

  8. W przypadku braku poprawy w zachowaniu małoletniego, wychowawca kieruje pisemną prośbę o zgłoszenie się rodzica/opiekuna do Szkoły/Centrum.

  9. W przypadku, gdy zachowanie małoletniego w dalszym ciągu stanowi realne zagrożenie dla innych (lub dla niego), pedagog w porozumieniu
    z Dyrektorem oraz wychowawcą/opiekunem grupy mogą skierować wniosek do sądu o zastosowanie środka wychowawczego zapobiegającego demoralizacji małoletniego.


Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.


§ 4

  1. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet powinny być obwarowane następującymi regułami:

  1. Nie powinniście ufać osobom poznanym za pośrednictwem Internetu;

  2. Nie powinniście spotykać się z osobami poznanymi przez Internet; jeżeli jednak bardzo chcecie spotkać się z taką osobą, pamiętajcie:

  • tylko za wiedzą rodzica

  • najlepiej pierwszy raz pod jego nadzorem, ewentualnie w towarzystwie kolegi i koniecznie w miejscu publicznym, np. w restauracji!

  1. O każdej propozycji spotkania od nieznanych osób w Internecie, koniecznie informujcie rodziców i nie spotykajcie się z taką osobą bez ich zgody i nadzoru;

  2. Nie przekazujcie swoich danych osobowych nieznanym osobom w Internecie;

  3. Używane komunikatory internetowe powinny służyć Wam jedynie do kontaktów
    z kolegami i rodziną;

  4. Musicie pamiętać, że hejt w Internecie jest przestępstwem i że sąd rodzinny, może nałożyć na Was karę za jego stosowanie;



Ochrona wizerunku małoletniego

§ 5

  1. Szkoła oraz Centrum zapewnia ochronę Waszego wizerunku.

  2. Szkoła oraz Centrum powinno dysponować zgodą rodziców lub opiekunów pranych na przetwarzanie Waszych danych w zakresie wizerunku.

  3. Zgoda rodziców nie jest wymagana na rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.


Monitoring stosowania procedur – standardy ochrony małoletnich

§ 6

  1. Osobą odpowiedzialną za procedurę określoną w Standardach ochrony małoletnich jest Sekretarz Szkoły.

  2. Sekretarz Szkoły jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji standardów ochrony małoletnich oraz za reagowanie na sygnały naruszenia zapisów standardów ochrony małoletnich i prowadzenie rejestru zgłoszeń, jak również za proponowanie zmian w przyjętych standardach ochrony małoletnich.


Dodatkowe wsparcie dla dzieci i młodzieży

§ 7

      1. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi telefon wsparcia czynny całą dobę przez
        7 dni w tygodniu, także w dni ustawowo wolne od pracy. Wszelkie aktualne informacje znajdują się też na stronach: www.116111.pl oraz www.fdds.pl. Wsparcie i pomoc udzielana jest za darmo.



      1. Telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka dostępny jest przez całą dobę i przez 7 dni

w tygodniu pod numerem 800 12 12 12. Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika: www.brpd.gov.pl. Wsparcie i pomoc udzielana jest za darmo.


      1. Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie. Dzwoniąc pod numer infolinii można uzyskać wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o obowiązujących
        w Polsce przepisach i procedurach oraz o placówkach udzielających pomocy osobom doznającym przemocy w rodzinie.



Zał. nr 2

Ankieta dotycząca ochrony małoletnich


  1. Czy w ostatnim czasie stosowała/stosował Pani/Pan procedury wynikające z przyjętych standardów ochrony małoletnich?

a) tak

b) nie

c) (proszę opisać jeśli zachodzi taka potrzeba)……………………………..…


  1. Czy wg Pani/Pana wdrożone standardy ochrony małoletnich sprawdzają się w praktyce?

  1. tak

  2. nie

  3. (proszę opisać jeśli zachodzi taka potrzeba) ………………………………………..


  1. Czy wg Pani/Pana występują problemy związane z ochroną małoletnich?

  1. tak

  2. nie

  3. (proszę opisać jeśli zachodzi taka potrzeba)……………………………………………………………………………………….


  1. Czy wg Pani/Pana dostrzeżono luki lub błędy w funkcjonowaniu standardów ochrony małoletnich?

  1. tak

  2. nie

  3. (proszę opisać jeśli zachodzi taka potrzeba) ……………………………..………..


  1. Jeśli Pani/Pan uważa, że należy wprowadzić zmiany w procedurach, proszę opisać na czym miałyby one polegać.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Zał. nr 3

Wykaz osób zapoznanych ze standardami ochrony małoletnich




Lp.

Imię i nazwisko pracownika

Podpis

1.





2.





3.





4.





5.





6.





7.





8.





9.





10.





11.





12.





13.





14.





15.





16.





17.





18.





19.





20.





21.





22.





23.





24.












Zał. nr 4 Karta zgłoszenia zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu małoletniego




Imię i nazwisko małoletniego:




Imię i nazwisko osoby przyjmującej zgłoszenie:




Data przyjęcia zgłoszenia:



Opis zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu małoletniego:















Wskazanie podjętych działań:




(należy wskazać jakie, przez kogo
i kiedy zostały podjęte)






Zawiadomienie właściwych organów


(Policja, prokuratura, sąd rodzinny
i opiekuńczy, ośrodek pomocy społecznej
)


Inne:














________________

podpis


Zał. nr 5 Rejestr zgłoszeń zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu małoletnich



Lp.

Data zgłoszenia zdarzenia

Opis zgłoszonego zdarzenia

Podjęte działania (należy wskazać jakie i przez kogo zostały wykonane)

Uwagi


























































































Udostępnij:

Pozostałe wydarzenia:

Wydarzenia

Zawody powiatowe w tenisie stołowym

Dnia 5 marca 2024 r. odbyły się zawody powiatowe w tenisie stołowym. Drużyna w składzie : Bronisław Gogola i Dawid Bieniek zajęła VI miejsce. Opiekun

Wydarzenia

Zajęcia Strzeleckie

W ramach realizacji PROGRAM UPOWSZECHNIANIA STRZELECTWA 2023-2025 uczniowie klasy 2A i 3A Szkoły branżowej I stopnia w dniu 5 marca br. wzięli udział w zajęciach

Strona jest w trakcie modyfikacji… Prosimy o wyrozumiałość.